10 april, 2013

Min ljusa stjärna

x
Igår såg jag en sån fantastiskt bra film så jag skäms över att jag inte har sett den tidigare, jag såg filmen Bright Star med Abbie Cornish och Ben Whishaw i rollerna som Fanny och John Keats. Det är en film om poeten Keats sista år i livet och hans förhållande till Fanny. Det är en sån känslosam film, man kan inte låta bli att fastna i de vackra karaktärerna, den underbara scenografin(jag har aldrig sett England så ljust och levande på sommaren eller så vitt och dött under vintern som det visas i denna film) och självklart de fantastiska dikterna som han skrev. Keats är annars ett namn som är okänt för mig men jag har snabbt fått upp ögonen för hans dikter nu. Han var en väldigt underskattad poet under sin tid och blev inte känd förrän efter hans död, han tjänade aldrig de pengarna som det behövdes för att han skulle kunna få gifta sig med sin Fanny, han kunde inte ta hand om henne. Sedan insjuknade han i tuberkulos och dör 25 år gammal i Rom 1821. Ett sånt sorgligt slut för en sån man som skulle kunnat bli så stor. 

Inga kommentarer: